Dagbog

Dagbogen for Island turen 2004

 

1.Dag d. 20. Juni 2004

Turens første dag foregik med transport i bil fra Sakskøbing til lufthavnen i Kastrup, hvorfra vi skulle flyve kl. ca. 11.00. Peugeot Sakskøbing var så venlige at låne os en kassevogn, så vi kunne transporterer vores cykler og bagage. Vi landede ca. kl. 12.00 Islandsk tid og inden vi fik vores bagage - samlet vore cykler og klædt om, blev kl. 15.00. Men så gik det løs..... af sted mod Reykjavik - rimelig fladt og kedeligt landskab, i hvert fald de første 50 km. Vi er nu 30 km Nord for Reykjavik - ved foden af et lille fjeld på 852 m - vi har slået teltet op og glæder os til at få lidt søvn ( det har været en lang dag ). Turen i dag var på i alt 80 km - det er rimilig godt på den korte dag. Vi har det begge rigtig godt og glæder os til at opleve den Islandske natur.

P.g.a tidsforskellen vil vores dagbog blive opdateret mellem kl. 22.00 - 22.30, hver dag. 


 

2. Dag d. 21. Juni 2004   

Klokken var 7.00, da vi kravelede ud af poserne - til et dejligt solskinsvejr (15 - 18 gr.) Pakkede hurtig sammen og op på cyklerne og af sted - den første hele dag på turen. Vi kørte efter den rute vi havde lagt - sådan at vi skulle komme gennem en tunnel,  meeeeen da blev vi snydt - cykler måtte ikke køre gennem denne tunnel. Jeg tror ikke de cykler så meget her på Island. Vi måtte køre en lille omvej på 30 km, for at komme tilbage på ruten igen. Efter den lille omvej havde vi et stykke på 26 km med grusvej, i meget kuperet terræn - stigninger på op til 12% - flere gange fedtede baghjulet rundt, når vi stod i pedalerne for at komme op. Det galdt selvfølgelig også om at passe på når vi kørte nedad, på sådan noget grus - bremserne blev i hvert fald afprøvet. Lasse klar det rigtig fint (konditionen fejler i hvert fad ikke noget). Man kan se rigtig langt heroppe i klart vejr - i det fjerne kunne vi se et fjeld med is på toppet - vi gættede på at det var ca. 20 km væk, men efter at have set på kortet viste det sig at det var 62 km borte.

Nu vil vi se at få slået telt op (kl. er 20.00 lokal tid) og få lavet lidt varm mad, derefter hygge vi os et par timer inden vi hopper i poserne. Jeg havde nær glemt at dage etape blev på 130 km.


3. Dag d. 22. Juni 2004  

Da vi vågnede var det overskyet og blæste en del og desværre havde vi strid modvind ( flagene stod vandret ud fra flagstængerne )på næsten hele dagens etape, alligevel kørte vi 120 km uden de store problemer - Lasse kører bare - ikke et piv, han er utrolig sej. Jeg prøvede ellers at holder lidt flere/længere pauser, men det havde Lasse ikke tid til - så bare videre. På hele dagens tur, har vi ikke mødt en eneste købmand, men kun tankstationer, så vi mangler brød - men har købt rigelig med kiks til morgenmad i morgen. Vi ligger i øjeblikker 5 km. Nord for byen Blönduos og er der dermed kommet ind i Nordlandet. Vi tillod od at køre på grillbar - købte hver et kyllinglår, et kyllingbryst, en bakke promfrites og en cola Kr. 230,00  omregnet til danske - vi skulle vist have haft en trailer med til penge. Vi talte med en tysker på grillbaren, som havde været her i 2½ uge også på cykeltur, men nu afbrød han turen og tog hjem - han havde haft godt vejr, stortset hele turen...Så det håber vi også vi for. Til sidst vil vi krydse alt hvad vi har, for at Danmark skal slå Sverige til EM.

 


4. Dag d. 23. Juni 2004

Vi befinder os i et meget øde område, så det er lidt svært at få sendt informationer hjem, derfor er det muligt at der kan være lidt forsinkelse, på opdatering af siden de næste dage.

I går inden vi skulle i posen, skulle vi selvfølgelig vaske os lidt, jeg vaskede mig i teltet, men Lasse mente det tog for lang tid, så han valgte at liste i det iskolde elv, som løb i nærheden af vores telt.

Dagen i dag startede overskyet og endte senere i regn - på et tidspunkt da vi kørte op af et fjeld, stod der en pæl med et termometer på 4 gr viste det. Det blæste også meget i dag - modvind og sidevind - sidevinden var på tidspunkter så kraftig, at vi måtte stige af cyklen, når vi mødte biler, for ikke at vælte. Vi har valgt at overnatte på en fjeld ( 10% stigning ) der fandt vi et lille hjørne hvor der var læ. Fjeldet hedder Öksadalxheidi. P.g.a. af de svære betingelser i dag har vi kun kørt 117 km, alligevel er vi lidt foran tidsplanen, da vi kørte langt den første dag. Men ellers går det rigtig godt - benene er friske - vi får nok at spise - og humøret er højt og så er Danmark gået videre til EM i fodbold.  

 


5. Dag d. 24. Juni 2004

Da vi stod op kl. 7.00, som vi plejer, var nyfalden sne lidt længere oppe ad fjeldet og da det samtidig blæste en del, valgte vi at finde det varme tøj frem inkl. hue og vanter - alligevel kneb det med at holde varmen i blæsevejret. Vi holdt en pause på en nødstation hvor vi kunne komme indendørs. Lige efter vi var kørt igennem Islands næststørste by " Akureyri"  ( 17.000 indbyggere ) indhentede vi en tysker, som også var på cykeltur, han havde valgt at bruge 4 uger på sin Island rundfart ( pensionist tempo) - han kørte sammen med os ca. 20 km, så skulle han lige pludselig en anden vej ( jeg tror det gik for stærkt ). I øvrigt havde han aldrig hørt om nogen der kunne køre Island rundt på 2 uger (vi sender ham et postkort når vi kommer hjem) Inden vi skiltes hjalp vi ham op af et fjeld hvor Lasse "trak" ham op til toppen - på turen ned nåede hastigheden op på 68 km/t.  Håber ikke Hanne (Lasses mor) læser dette. Dagens etape var 124 km lang og vi ligger nu 25 km Syd for byen Husavik.

 


6. Dag d. 25. Juni 2004

I dag stog op kl. 6.00 - pakkede sammen og kørte til Husavik, hvor vi havde hørt man kunne komme på hvalsafari. Der var først mulighed for at komme med en båd kl 10.00, så vi fik set byen. Det var en "kanon" tur - en oplevelse for livet. Det startede med delfiner, som fulgte båden og efter kort tid fik vi øje på 2 blåhvaler. Vi fulgte dem i en ½ time på ca. 50 m afstand. det gyngede rimelig meget herude på det store hav, så Lasse blev søsyg og måtte på toilettet et par gange. Efter sejlturen, forsatte cykelturen - lidt ude for byen var der vejarbejde - 11 km med meget stenet vej - en gang imellem så store at vi måtte trække cyklerne, så dagens etape blev i alt på 72 km. vi ligger i øjeblikket 20 km Vest for byen Åsbyrgi - her bliver vi for natten og vil til at lave lidt varmt at spise - sikke en dag :-)

 


7. Dag d. 26. Juni 2004

Så lykkedes det.. der har ikke mobildækning hele dagen.

Det har været en meget hård dag - dagens etape var kun på 74 km - men hvilke 74 km - de 53 km var på utrolig dårlig grusvej - meget hullet og bulet som et vaskebræt. Som det ikke skulle være nok, så var det stormvejr hele dagen, side-/modvind. Landskabet er meget øde, vi føler det næsten som vi er helt alene i verden. Vi kom forbi Europa's største vandfald på 45 m "Dettifoss" hedder det. Nu går vi i posen, det trænger vi virkelig til.

 


8. Dag d. 27. Juni 2004

Kl. 7.00 stod vi op som vi plejer - vinden havde ikke lagt sig - stadig storm - og stadig så vi fik mod-/sidevind. Vi trøstede os med at der kun var 5 km. til tank - så kunne vi købe lidt forsyninger b.la. brød, pålæg osv. men vi blev snydt, det var udelukkende en tank - ikke et sted hvor man kunne handle lidt, så vi forsatte bare - måtte til middag spise den varme mad som var beregnet til aften, i håb om så at kunne købe noget mad senere - vi kunne se på kortet at der ca. var 80 km. til næste tank, så vi krydsede fingre for at de havde noget proviant - men nej snydt igen. Vi holdt en lille pause - ville ringe hjem for at afgive rapport - men stadig ingen mobildækning. Så fik vi øje på et stort hus nogle km længere ude af vejen - vi valgte at køre derhen og opdagede til vores store glæde at det var et hus med bed & breakfirst - vi kigge lidt på hinanden og blev hurtig enige om at nu skulle vi forkæles - vi fik aftensmad og vi skal sove i en rigtig seng, det trænger vi til.Vi lånte også en fastnettelefon så vi kunne ringe de sidste 2 dages rapport hjem. De var sår flinke at kun afregne for en, da vi selv havde sovepose med ( Dkr. 270,00 ) Lasse fik også handlet lidt slik - for kr 100 blandet - der blev guffet. Dagen i dag var næsten som i går, dog var vejene lidt bedre, dagens etape blev på 87 km og det er desværre ikke nok, hvis vinden ikke lægger sig, når vi ikke rundt som planlagt og må afkorte turen. Vi befinder os i øjeblikket 30 km vest for Egilsstadir og vi har det godt - vores ben lidt brugte, men humøret er højt. 


9. Dag d. 28 Juni 2004

Det var dejlig at have overnattet i en rigtig seng, efter morgenmaden tog Lasse sig et ekstra bad - vi havde ellers badet i aftes (han tror nok at han kan bade på forskud). Vinden havde lagt sig - total vindstille - lækkert. Vi kørte derefter ind til en by hvor vi  fik handlet, så nu vi totalt tanket op. Derefter gik turen mod Breiddalsvik, men undervejs kom vi til et skilt, som vi ikke rigtig kunne få til at passe med kortet - skilttet viste "Höfn 60 km" - der skulle slet ikke være en vej der og afstanden til Höfn var kun halvdelen af den vi havde på kortet. Det viste sig at der var en sti over fjeldet som var 60 km kortere end den tur vi havde planlagt. Så kunne vi indhente noget af det tabte - turen over fjelde var hård - flere 17% stigninger - kun en smal sti at køre på - rigtig terrænkørsel, men vi kørte de 20 km på 1 time og 40 min. En meget positiv dag med dejligt vejr og dagen etape på 131 km plus de 60 km vi har sparet. Vi ligger i øjeblikket ved en fjord, som hedder Derufjordur.


10. Dag d. 29. Juni 2004

I nat begyndte det at regne, kl. 7.00, da vi stod op, var det ok, men derefter regnede det og det har været tåget, stortset hele dagen, men heldigvis havde vi medvind i dag. Vi har fået tørret det meste tøj, dog er sko og strømper stadig våde, men de er tørre i morgen tidlig. Hvis vejret og vinden fortsætter, når vi lufthavnen til tiden. Midt på dagen kørte vi gennem en lille by "Nes", hvor vi tillod os at købe et lækkert måltid på en cafe. Vi startede med varm fiskesuppe, fik derefter bøf med spejlæg og sluttede med kaffe og kakao. Her hvor vi ligger nu kan vi se fjeldet "Vatnajökull" som er snedækket året rundt, sneen/isen er 1 km tyk, fjeldet er 2119 m højt og har en størrelse som Sjællad og Lollan-Falster tilsammen. Dagens etape blev på 139 km. Vi har netop set vejrudsigten for i morgen - det tegner godt.

 


11. Dag d. 30. Juni 2004

Det regnede igen her til morgen - alt var vådt - telt og tøj måtte pakkes vådt sammen - og der fortsatte næsten hele dagen med regn, det er dog stillet lidt af her kl. 20.30 (lokal tid). Etapen i dag blev den længste Lasse nogensinde havde kørt, nemlig 170 km, vi havde også god medvind - lige efter vi havde spist middagsmad blæste det rigtig meget, da Lasse steg på cyklen - og trådte 2 gange i padalerne nåede han derefter en fart på 35 km/t. Etapen i dag var rimelig flad og det ser det ud til de er resten af turen - så vi er rigtig god tid. Vi mødte i dag en franskmand - også på cykeltur - vi fuldtes ad et stykke vej, men da vi holdte pause fortsatte han og sjovt nok mødte vi ham igen til middag, på en lille cafe - en rigtig hyggelig fyr. Vi kom i dag forbi en sø, hvor der drev nogle isbjerge rundt (på størrelse med et hus) det viste sig at der for 8 år siden, havde været et vulkanudbrud et stykke væk, oven på vulkanen var der is, det er så blevet slynget ud i søen og de er stadig ikke smeltet, selvom at det også tit er + grader f. eks. er det 10 grader nu.


12. Dag d. 1. Juli 2004

Jævn kedelig dag - hele dagen diset og lidt småregn - alle 128 km. Vi har haft lidt problemer med Lasses cykel. De startede med at han punkterede, jeg ville så lappe det, men det var svært da det regnede og det hele tiden var vådt, så lim og lappegrej, ikke rigtig ville hæfte på slangen - men det lykkedes. troede vi for det holdt ikke - af med dækket igen, så viste det sig at det beskyttelsesgummi, som ligger i fælgen, var gået i stykker og havde ødelagt slangen og da Lasse havde skiftet slange en gang tidligere, havde han ikke flere, så vi prøvede min, som dog er lidt for stor - det holdt da også nogle få km - så var luften gået ud af den også, men jeg pumpede den igen - så holdt den lidt igen. Oven i alt dette opdagede vi at Lasse bagdæk, var lidt ødelagt på siderne (sansynligvis for hårdt pumpet) så byttede vi og på for- og bagdæk, så det ikke bliver belastet så hårdt. Det er synd at sige at folk her på Island cykler meget - jeg tror ikke at vi har set en lokal på cykel og det er nok derfor vi ikke har set nogle forretninger der sælger tilbehør til cykler, men vi mangler 50 km inden vi når byen Selfoss, der skulle være en lille chance for at vi kan købe en ny slange til Lasse. Ellers har kun problemer med at få tørret tøj - det eneste vi har som er tørt, er vores underbukser og t-shirt og for hele tiden at have noget tørt, er vi nød til at sove med det våde, så er det tørt om morgenen - vi kan godt holde varmen alligevel.


13. Dag d. 2. Juli 2004

Stadig regnvejr da vi stod op og det forsatte indtil middag - så var det overskyet resten af dagen. Det er lykkedes for os at få tørret det meste af vores tøj, ved at sove eller cykle i det. Vi er i dag kørt gennem Geysiir området, med alle de varme kilder og den store gejser " strukkur" som skyder en kogende vand-/damp søjle 30 - 40 m op i luften hvert 5 - 7 minut - imponerende. Vi mødte i dag også et par cykelturrister - en pige fra New Zeeland og en mand fra Canada, som fulgtes ad. Vi har stadig problemer med Lasse's cykel, den har tabt luften 2 gange i dag - den lykkedes ikke at skaffe reservede i Selfoss, så vi fortsætter med at cykle og pumpe. Dagen etape nåede op på 130 km og vi ligger lige nu ved Island's vel nok mest kendte vandfald "Gullfoss" vi har ikke set det endnu, men kan tydelig høre det - vi skal lige rejse telt, så går vi op og kigger på det.

 


14. Dag d. 3. Juli 2004

Vi har nu indhentet så megt tid at vi tillod os at sove en time længere i morges - nemlig til kl. 8.00. Da det så ogå var tørvejr da vi stod op, kunne dagen næsten ikke starte bedre. Dagens etape blev på 115 km, hvor vi bl.a. kørte gennem byen Hveeragerdi - der fik vi også handlet. De sidste 23 km var på grusvej, som er noget af en prøvelse for Lasse's cykeldæk - slangen er begyndt at titte ud gennem revnen i dækket, vi prøver at beskytte det med noget tape, så vi krydser fingre for at det holder de sidste dage. Undervejs kunne vi flere gange se ud over Atlanterhave, hvor det næsten var havblik.

 


15. Dag d. 4.Juli 2004

En rigtig "slap a'" dag. Vi sov også en time længere i morges - pakkede sammen og kørte mod byen Grindavik, hvor vi fik lidt at spise, De 51 km vi kørte i dag, var på dårlig grusvej med mange huller. 5 km på der anden side af byen lå dagens mål "Den blå Lagune" er vist det rette oversættelse på Dansk - en saltholdig sø, som ligger i forbindelse med en varmeværk. Værket udnytter den lava, som ligger ikke ret langt under jorden og overskudsvandet ( 1000 m3 i timen )blivet ledt ud i søen, sådan at vandet i søen er 37 gr varm - så det damper op. Det var lige før at vi gik i opløsning - vi lå længe i vandet og dasede - det var skønt, men det skulle det vel også være når vi skulle betale kr. 180 for badeturen. I morgen er det sidste dag her på Island.


16. Dag d. 5. Juli 2004

Efter at vi havde skrevet dagbogen i går, skulle vi finde et sted at slå telt - det lykkedes ikke, fordi det var ren lava og asfalt. Så vi besluttede at køre de sidste 25 km til lufthavnen, hvor vi fandt en græsmark til at overnatte på. I dag sov vi lidt længere - vi brugte dagen på at skille cykler ad og gå lidt rundt og kigge på forretninger. Vi spiste middag i et cafeteria i lufthavnen  ( Øl kr. 50,- ) så det er godt at komme hjem til lidt mere fornuftige øl priser. Ture blev i alt på 1693 km lidt kortere end planlagt p.g.a det dårlige vejr.


Afslutning.