Dagbog

1. Dag
d. 3. maj 2003
Dagens første tur til færgen i København gik rigtig godt, ren paradekørsel i medvind og med enkelte byger omkring Køge. Alt virker som det skal, bagagen (26 kg) sidder som den skal. De 130 km tilbagelage jeg på 5 t 30 min. uden at få sved på panden. Havde jeg ikke skulle med færgen havde jeg på en sådan god dag, snuppet 80 km ekstra. Færgen til Oslo er netop afgået i strid vestenvind (den gynger nok lidt) forventet ankomst kl. 09.00. Det starter sgu godt :-)

2. Dag
d. 4. maj 2003
Endelig til Oslo. Der bliver godt nok festet på en sådan sejltur, men jeg fik min nattesøvn alligevel. Oslo..... er nok 2 - 3 uger efter Danmark, der lå rester af sne og på søerne kan man stadig se lidt is. Efter en lille tur rundt i gaderne (jeg skulle lige se byen) gik turen mod Nordkapp, jeg kørte i dag 183 km, så var jeg i hvert fald på afstand af "festaberne" på færgen. Turen startede i solskin og endte men at være overskyet, men rimelig temp. jeg kan dog allerede fornemme er der er lidt flere buler på landskabet, men fjeldene kan bare komme, jeg er klar :-) .

3. Dag
d. 5. maj 2003
Første nat i teltet, jeg sov dejligt. Stod op kl. 08.00 pakkede sammen og af sted gik det, det vil sige stille og roligt for de første ca. 40 km. gik det stort set opad - jeg troede det begyndte at blive tåget, men det viste sig at det var skyerne, for da jeg kom længere op blev det solskin og jeg kunne kigge ned på skyerne. Så begyndte nedkørslen - ca 50 km/t nedad med hårnålesving - mine bremser blev afprøvet - alt fungerer fint. Derfra havde jeg de mest skønne 130 km gennem Seldalen (Ottadalen) det regnede 2 - 3 timer, midt på dagen. Jeg har aldrig set så flot en natur gennem dalen. I alt kørte jeg i dag 174 km. kl. er nu 21.30 og teltet er igen rejst - jeg har spist min aftensmad - solen er på vej ned bag fjeldtoppen, så nu skal jeg til køjs :-)

4. Dag
d. 6. maj 2003
Turens indtil nu længste etape på 208 km (i alt nu 695 km) gik også rigtig godt, dagen startede i solskin og ca. 5 gr. varme, men steg til 13 gr. alt efter om jeg var på toppen eller ved bunden af et fjeld. Jeg havde medvind det meste af turen, derfor den forholdsvis lange etape. Alt fungerer stadig godt ( Både cykel og ben) det eneste jeg mærker er når jeg sætter mig på cyklen om morgenen, så er jeg en anelse øm i bagdelen, men det forsvinder i løbet af 15 min. Kl. er nu 21.45 og jeg befinder mig 6 km Nord for Trondheim, teltet er slået op og jeg ligger og nyder naturen. Her i starten er det planen at jeg cykler hele dagen ca. 12 - 13 timer i stille og roligt tempo og med en del pauser. Senere kan det være at jeg ændre taktikken. :-)

5. Dag
d. 7. maj 2003
Jeg vågnede ved en voldsom larm - det styrtregnede, så valg valgte at blive lidt længere i posen ( 1 times ekstra søvn ). Under et ophold i regnen fik jeg så pakket sammen og af sted gik det - et rimeligt fladt stykke på 160 km (efter Norske forhold). Jeg har valgt at følge hovedvejen E6, som løber parallelt med kysten og hvor jeg undgår det fleste færger over fjordene. Hele formiddagen var der regnbyger som jeg aldrig har set mage til, det styrtede simpelthen ned, men lidt efter middag stoppede det og det klarede op og blev det fineste solskin med næsten ingen vind. I øjeblikket har jeg slået lejr mellem byerne Steinkjer og Grong. Jeg havde i øvrigt en sjov oplevelse på Norsk venlighed - jeg i udkanten af en lille by, ved navn Stjørdal, og kiggede på kortet for at finde vej gennem byen, da en mand kommer over til mig for at spørge om jeg har brug for hjælp - jeg siger at han da gerne må fortælle mig den korteste rute gennem byen og så Nord på - han forklarer mig hvilken vej jeg skal køre og spørger så til hvor jeg skal hen osv. jeg forklarer hvad jeg laver der og bliver nok lidt imponeret, for han mener at med en sådan udfordring, har jeg brug for al den hjælp jeg kan få og hiver vagttårnet frem og som Jehovas vidne mener han at jeg kan klare turen meget nemmere. Me...n jeg klarer mig nok alligevej :-)

6. Dag
d. 8. maj 2003
Så nåede jeg over de første 1000 km nemlig 1043 km efter dagens etape på 188 km, så nu er de kun 1302 km til Nordkapp. Jeg er et godt stykke foran tidsplanen, men det kan jo hurtigt blive dårligt vejr eller der kan opstå problemer med udstyret. Vejret i dag har været fint - ganske få byer og med en svag modvind. Jeg kan godt mærke at jeg er langt nord på, det er stort set lyst døgnet rundt og der ligger sne i vejsiderneog på fjeldene, men vejen er ren og tør. Jeg overnatter i udkanten af en by der hedder Trofårs mellem nogle snedriver. Det er dog ikke frostvejr ( + 7 gr. ) så sneen smelter nok snart.

7. Dag
d. 9. maj 2003
I dag kan jeg godt mærke mine ben. På dagens etape på 164 km var det stort set op og ned af fjelde, det eneste lige stræk, var når jeg kørte gennem nogle tunler, men de er til gengæld også lange ( den længste 8 km ). Det værste fjeld i dag, havde en stigning på 9% og der var 7 km og 50 min til toppen, så det var op og stå i pedalerne hele vejen op, så tror man at det er dejlig nemt at køre ned, men vejen er efterhånden dårlig så jeg skal passe på, alligevel tog det kun 12 min at køre de 9 km ned, med op til 60 km/t. Hver gang jeg kom på toppen af et fjeld var det meget blæsevejr og der lå en del sne, dog ikke på vejen. I dag var jeg så heldig at komme forbi en lille by med svømmehal, så der fik jeg mit første bad på turen. Tidligere på dagen stoppede jeg for at studere tre rensdyr, der gik og græssede. Jeg kunne gå meget tæt på dem, før de gik lidt tilbage, de var slet ikke bange - ellers har jeg bare lugtet ligesom dem. Men nu er jeg ren har rent tøj på og klar til i morgen, der starter med et højt fjeld, som jeg overnatter for foden af. :-)

8. Dag
d. 10 maj 2003
Polarcirklen er passeret kl. 12.55 efter 1276 km i en højde på knapt 700 m - temp. +2 Gr. Der ligger et center ( Polarcenteret) her på toppen, hvor man har været nød til at rydde for sne (her ligger ca. 1 meter sne). Selve fjeldet hedder "Saltfjellet" og er en stor naturpark på 2770 km2. Dagens etape, på 181 km, startede hårdt - en lang stigning hele formiddagen og derefter 50 km nedkørsel og så ca. 50 km med lidt mere alm. terræn. Der skete er stor katastrofe i dag - jeg mistede mine regnbukser - jeg stoppede for at for lidt at spise, men syntes at klippen var kold at sidde på, så jeg satte mig på mine regnbukser og da jeg pakkede sammen glemte jeg dem - pis, dem kan jeg ikke undvære - regnen og kulden er for hård ved mine ben, jeg er nød til at finde nogle i morgen, men det er svært på en søndag - bed til tørvejr i morgen. Teltet er slået op 20 km Nord for en by der hedder "Fauske" ( på størrelse med Maribo ). Jeg kan kan mærke at jeg efterhånden har mere brug for søvn end i starten - jeg sover kl. 22.00 og når uret "bipper" kl. 8.00, føler jeg mig stadig træt - det er heller ikke sjovt at stå op når der er 2 gr i teltet, men når jeg så åbner posen stiger temp. til 8 - 9 gr. Godnat :-)

9. Dag
d. 11. maj 2003
Klart den hårdeste dag indtil nu - fjelde op og ned med stigninger på 7, 8, 9 ja helt op til 10% - i gennem en masse mørke tunneler, en enkelt hvor der ikke måtte køre cykler igennem ( pga udstødning fra biler ) - tilbage igen - det var lige en omvej på 12 km. Jeg kom også til en tunnel, som var fuldstændig mørk, jeg blev nød til at trække cyklen i gennem og lyse med min forlygte for at se den hvide streg på vejen - jeg var helt krumbøjet da jeg kom ud. På en tidspunkt, da jeg kørte ned af et fjeld, lige rundt i et hårnålesving og med rimelig stor hastighed, stod der en flok rensdyr i vejsiden og græssede - så kan det godt være at man vågner op - rensdyrene løb heldigvis i fuld fart. Selvom det har været en utrolig hård dag, med regnvejr i eftermiddag (jeg har stadig igen regnbukser) har jeg tilbagelagt 163 km og jeg har ikke slået lejr endnu ( kl 21.15 ) for jeg står og venter på en færge, som skal sejle mig fra Borgnes til Skarbergen ( sejltid 25 min. ) så slår jeg lejr på den anden side. Det er klaret op og solen skinner og det er skønt at gå lidt rundt her på den lille havn. Det er den første dag hvor jeg rigtig kan mærke mine benmuskler. :-)

10. Dag
d. 12. maj 2003
Da jeg stod op havde jeg ømme ben fra i går, så jeg besluttede at jeg ville bruge dagens etape til at fylde kroppens depoter op, altså en kortere tur med masser at spise og drikke ( ca. det dobbelte af normalt ) men efter 1 km var der en stigning på 8% - så mine ømme ben kom alligevel på hårdt arbejde fra starten, men det ændrede sig heldigvis senere sådan at dagens etape endte med at blive ren "luksusferie" rimelig fladt - 15 gr. varmt - svag vind - lidt sol og så langs kysten, alle 162 km var ren nydelse. Under turen kørte jeg gennem en by der hedder Narvik - gad vide om det ikke er dem med håndboldholdet ?, men der fandt jeg et byggemarked og fik købt mig et par nye regnbukser, de er godt nok ømme - orange - jeg ligner en Tysk turist - men hvad gør det når jeg fik presset prisen ned fra kr. 362,00 til kr. 200,00. Jeg har på nuværende cyklet 1713 km og regner med at nå Nordkapp på fredag. Jeg ligger lige nu 20 km syd for en by, som hedder Setermoen, teltet er slåen op, så nu vil jeg ringe hjem til Lasse ( min søn ) inden han skal i seng. Jeg mangler måske lige at sige, at dagens "luksustur" blev kun så lang fordi den var dejlig flad, lige hvad jeg havde brug for nu. I morgen kan fjeldene bare komme :-)

11. Dag
D. 13. maj 2003
Dagens etape, en stille og rolig på 181 km, rimelig flad – dejligt vejr – en del vind men mest medvind. Det sidste 50 km var ret specielle, fordi på venstre side af vejen var der en skrænt direkte ned til vandet og på højre side lodret side på ad klipperne – ingen mulighed for at slå telt op, men flot var det. Jeg har i dag kørt tæt forbi den Finske grænse (ca. 50 km) så nu er jeg længere oppe end det Nordligste Sverige og ikke længere end godt 630 km til Nordkapp – jeg regner stadig med at være på Nordkapp på fredag, hvis vejret ikke begynder at drille. Jeg har slået teltet op tæt ved en lille by, som hedder Odden. Jeg er begyndt at spise noget mere end jeg gjorde i starten og jeg drikker næsten alt hvad jeg kan nå. J

12. Dag
d. 14. maj 2003
Dagens etape startede meget flad, men sidst på turen var det meget kuperet bla. En 10% stigning over 4 km. Det kræver virkelig at jeg står op på cyklen og bruger et meget lavt gear. Da jeg havde cyklet 30 – 40 km kunne jeg se over til hvor jeg havde overnattet, vejen følger kysten, så det ene øjeblik kører jeg mod Nord for derefter at køre mod øst eller vest, det er meget snoede veje. I nat har det været frost, men da jeg stod op var der 17 gr. i teltet fordi solen bagte ned på teltet. Som sagt var den sidste del af turen meget kuperet, så mine ben er meget ømme, men ikke værre end at jeg er sikker på at jeg er klar i morgen. Jeg har i dag kørt 171 km og i alt 2065 km og jeg regner stadig med at være på Nordkapp på fredag. Alt hvad der ligger over 200 m er dækket med sne, dog ikke på vejen, som er nydeligt ryddet. Jeg er blevet solskoldet på mine øre, der er blærer på dem og meget ømme at ligge på om natten, så fra nu af kører jeg med bøllehat. Inden jeg tog hjemmefra lavede TV2 øst en udsendelsen om mig og turen, den skulle blive sendt her en af dagene, så hold øje med TV2 øst kl. 19.30 de næste dage. Der har de sidste dag været lidt problemer med hjemmesiden, pga skift af webhotel, men det skulle være løst nu.

13. Dag
d. 15. maj 2003
Det er altid noget skidt når det regner når man vågner og man skal pakke sammen, men sådan startede dagen i dag. vejret fortsatte sådan indtil middag, så skiftede det til skyer/sol og let vind i ryggen. Jeg er snart uddannet meteolog, for man prøver hele tiden om man kan forudsige vejret - bliver det regn/sol/sne osv. men det kan man ikke, det skifter lynhurtig. På et tidspunkt kunne jeg inde i en fjord se byen Alta ( på størrelse med Nykøbing F) så tænker man at der ikke er så langt, men sådan som landskabet er, bliver man snydt, der var 40 km. Efter en lille tur rundt i byen forsatte jeg over Sennalandet som er et stort fjeld hvor der er 60 - 70 km før man er på den anden side - flot natur, men meget goldt. Jeg har i dag forladt min elskede landevej E6 og kørt ind på E69 som fører mig de sidste 130 km til Nordkapp - jeg glæder mig, som et lille barn. Jeg har i dag kørt 202 km og i alt 2267 km. Jeg er begyndt at få problemer med vådt tøj, jeg kan ikke får det tørt på en nat i teltet, så er det godt jeg har været soldat i så mange år ( 7 år ) og lært lidt, jeg ta'r bare det våde tøj på når jeg cykler - altså når det ikke regner - så er det tørt på ganske kort tid og kan pakkes væk. Jeg ved ikke om i kender de der hjelmhuer man kan købe til at ha' inde under styrhjelme e.l. sådan en blev jeg nød til at ta' på i dag på fjeldet, 60 - 70 km i 2 gr varme, så har man kolde ører - jeg har sikker lignet en komplet idiot, men jeg fik kølet mine solskoldede ører ned. Jeg glæder mig til i morgen - turens højdepunkt....

14. Dag
d. 16. maj 2003
Nordkapp er indtaget, jeg sidder netop nu og kigger ud over havet, fra den 309 m høje klippe - vejret er perfekt - solen skinner - kl. er 21.11 og der er 2 gr. varmt - sikke er dejlig fornemmelse, målet er nået....Dagen i dag har været en rigtig slap a' dag, den startede med at jeg sov en time længere end normalt, jeg havde jo ikke så langt. Jeg valgte at køre til en campingplads i Honningsvåg, for at slå slå lejr og få mig en bad ( det var nr. 2 ) derefter kørte de 25 km til Nordkapp bla. gennem Nordkaptunnelen på 7 km, som finder den ø Nordkapp ligger på, med fastlandet. Tunnelen går under havet - 7% nedkørsel og op igen - 212 m under havets overflade. På vej hertil er der en masse rensdyr og jeg så også nogle små hvaler på 2-3 m lange, ude i bugten. Nu vil jeg sidde her og nyde udsigten et par timer og det flotte lys, derefter vil jeg cyklen de 25 km tilbage til Honingvåg for at overnatte - det er jo lyst døgnet rundt, så jeg har ikke så travlt, desuden har jeg besluttet at jeg ikke starter tilbageturen før til middag i morgen - så vender jeg snuden mod Findland og derefter Sverige. Den samlede længde på etapen er i dag så 155 km. Jeg må indrømme at turen herop er forløbet nemmere eng forventet, men jeg har også været meget heldig med vejret. Herfra en hilsen til min familie, venner og alle andre som følger mig.

15. Dag
d. 17. maj 2003
Mens jeg i går skrev dagbog, syntes jeg nok der var lidt aktivitet omkring Nordkappcentret, det viste sig at være et Engelsk busselskab, som havde bestilt en guidet tur, jeg sneg mig med og fik en masse info om stedet, da turen var slut fik vi champangne kl. 24.00, mens vi stod betragtede solen. Derefter cyklede jeg de 25 km tilbage til campingpladsen og var i soveposen kl. 02.00. Jeg sov til kl. 09.30 - spiste morgenmad i et fællesrum hvor jeg kunne få ladet min mobiltelefon op, pludselig hører jeg nogle tale dansk og opdager det er et Dansk ægtepar fra Sønderjylland, vi taler lidt frem og tilbage og bliver de mener at kunne hører at jeg kommer fra Lolland og da de hører at jeg kommer fra Sakskøbing, fortæller de at de netop har været til 75 års fødselsdag i Sakskøbing, inden de kørte til Nordkapp ( i bil ) ja... verden er lille. Nå.. men kl. 12.30 forlod jeg campingpladsen kørte ind til byen for at handle - lang næse - lukket overalt - spørger mig for og finder ud af det er Norges Nationalsdag og det er helligdag, så i dag må jeg leve af min nødration. I denne del af Norge er der utrolig mange rensdyr og de står bare og gumler i vejsiden - slet ikke bange, jeg så også et par ræve, den ene sprang lige ud foran mig og løb foran cyklen et par hundrede meter ned af en bakke, før den sprang til siden - den hørte mig ikke før at jeg bremsede. Dagens etape på 112 km, var ellers bare en slapper tur - dejligt vejr, nu er jeg i Olderfjord, hvor jeg slår lejr - alt er stadig lukket så jeg spiser pasta til aften.

16. Dag
d. 18. maj 2003
Halvdelen af turen er overstået ( 2696 km) og det blev en dag hvor jeg fandt ud af hvor vigtigt det er at få det rigtige af spise og drikke. Jeg blev jo overrasket i går af Norges nationalsdag og kunne derfor handle, derfor spiste jeg min nødration, som ikke den energi der skal til, for at klare en hel dag - jeg drank kun vand - spiste pasta, brød m.m. Jeg fandt først et sted at handle efter 25 km - købte noget cola og masser af guf med sukker o.l, men alligevel havde jeg næsten ingen energi midt på dagen, da havde jeg kørt ca. halvdelen af dagens etape på 162 km, jeg holdt lidt gang i cyklen og energien vendte tilbage stille og roligt. Der skal altså 3 liter cola og ca. 8 måltider til at holde den gående en dag, ellers bliver jeg træt. Bortset fra det var det en dejlig tur i dag, solen skinnede og der er stadig de store temp. forskelle på fjeld og dal - i dag 2-4 gr. på toppen og hel op til 16 gr. i dalen. Jeg kom i dag i gennem en dal på ca. 10 km, hvor at siderne på fjelde startede lige i vejsiden og var 50 m høje - kanon flot. Lige nu har jeg slået lejr ca 100 km fra den Finske grænse. Jeg havde nær glemt at jeg mødte det flinke Sønderjydske ægtepar, som jeg mødte i Honningvåg - de overhalede mig i deres bil - standsede op og vi fik igen en hyggelig sludder. En ting har jeg lært i dag - hvis jeg ikke for nok at spise og drikke, skal etaperne gøres kortere.

17. dag
d. 20 maj 2003
Så er jeg i Findland - det er godt nok noget af en spiritusprøve at udtale de bynavne jeg møder her - eller rettere sagt det bynavn, for er er langt mellem byerne i denne del af verdenen, jeg kørte ca. 150 km før jeg kom til den første by, som hedder "Enontekiö" prøv lige at udtale det. Dagens etape var meget flad - det var som at køre på Sjælland og så var det varm - helt op til 18 gr. så for første gang havde jeg shorts og kondisko på. Jeg er stadig Nord for polarcirklen selv om jeg på dagens 184 km nærmer mig grænsen. For første gang på turen har jeg set sneharer - det er godt nok en flot hvid pels de har. Her hvor jeg har slået mit telt op er der også en enkelt, som holder øje med hvad jeg laver her på dens område, jeg ligger i udkanten af en granskov ( fyldt med myg) og nyder den lune aften, her ude for teltet ( 12 gr. ) det er første gang, ellers har måtte krybe i posen, med det samme for at holde varmen. I morgen går turen i retning Sverige.

18. Dag
d. 20. maj 2003
Røvsyg dag.... ja så kort kan den beskrives - bygevejr hele dagen - sådan rigtig kraftige byger, alle 172 km. Jeg er nu kommet til Sverige - jeg krydsede grænsen ved en lille by, som hedder "Muolio" og bortset fra den, har jeg undervejs ikke set en by hele dagen, ingen steder at handle kun skov, skov og atter skov, enkelte huse har jeg dog set undervejs. Vejene..... aldrig set dårligere, masser af huller - jeg kører ellers på en hovedvej ( nr. 99 ). Men der skal selvfølgelig mere til at ødelægge humøret, alt fungerer stadig godt, både cykel, bagdel og ben. Jeg ligger nu i udkanten af en lille by, som hedder "Pajala". Der er ca. 100 km til jeg igen krydser polarcirklen.

19. Dag
d. 21. maj 2003
Modvind hele dagen, alle 164 km. Jeg har nu i alt kørt 3223 km og har kl. 15.55 krydset polarcirklen i 15 gr. varme. Vejene er blevet meget bedre, selvom de er mindre end i går. Undervejs på turen i dag kom jeg forbi en kæmpe savværk - jeg har aldrig set så mange træstammer - helt vildt - lastbiler kørte ud og ind hele tiden. Nu når jeg siger lastbil - jeg mødte en Dansk lastbilchauffør på en rasteplads, som jeg talte lidt med - i øvrigt mente han at have havde læst om min tur i aviserne, da jeg fortalte om turen, viste det sig at han cyklede en del ( han havde 2 km til værtshuset ). De Svenske rastepladser er i øvrigt super, på flere af dem er der både omklædningsrum, sauna til brænde, toilet, opholdsrum og på denne her var der også både så man kunne sejle sig en tur på elven, som løb lige forbi. Jeg ligge lige nu ved en lille by som hedder "Töre" og har nu omkring 2000 km hjem - bare vent til vinden kommer i ryggen.

20. Dag
d. 22. maj 2003
Dagen startede flot - solen skinnede og det var lunt, men efter en times kørsel trak mørke skyer op og der kom regnbyger og senere konstant regn, men det var nogenlunde vindstille - den vind der var kom fra øst. Jeg kører mest i skov, men der er begyndt at komme en åbent terræn også - I øvrigt er birken lige sprunget ud her, det er vel ca. en måned efter Danmark. Jeg så for første gang Elge - 5 stk. i dag - de står ca. 10 meter fra vejen og gumler. I øvrigt glemte jeg i går at fortælle at det ikke er ualmindeligt at se døde Rensdyr i vejsiderne - kørt ned, alene i går så jeg 3 stk. Dagen etape var på 178 km og i alt har jeg cyklet 3401 km - et gennemsnit på 170 km, det er ca. 400 km foran tidsplanen, men der skal ikke meget til at ødelægge det gennemsnit - blot et hul i vejen - skævt hjul og hvor hurtigt skaffer jeg et nyt - der ryger hurtigt en dag. Jeg ligger 10 km Nord for en lille by som hedder "Skellefteä" og plejer min r.. hvor jeg har fået en vabel - sikkert fordi jeg har kørt med våde bukser, stort set hele dagen, men med lidt god pleje og jeg klar i morgen.

21. Dag
d. 23 maj 2003
En meget blandet dag, både sol, byger og overskyet. Jeg har også set Elge i dag 2 stk. det er nogle utrolig store dyr ( ca. som en hest ) Jeg har i dag kørt 177 km og kunne have kørt længere hvis ikke jeg var kørt forkert så mange gange - problemet er at der ikke bliver skiltet i ordentlig tid, om hvor man må køre på cykel. Jeg har flere gange kørt på en almindelig landevej, som pludselig mundede ud i en motorvej - så måtte jeg vende om og finde en alternativ vej. Jeg ligger 20 km Nord for byen "Umeå" og alt fungerer fint, også bagenden fra i går. Jeg har haft min første punktering, i øvrigt var mit bagdæk total slidt ned og måtte derfor udskiftes. Jeg har netop fået at vide at jeg i dag har været i TV 2 øst, de var for at lave en udsendelse om mig og turen, inden jeg drog af sted.

22. Dag
d. 24. maj 2003
Dagen startede med tåge, da tåget lettede var de overskyet og svag vind - hen under aften klarede det op og blev dejlig solskin. Det har været en utrolig flot tur - landskabet har ændret sig - der er bjerge igen - meget mere varieret, eller har de jo bare været skov, de sidste dage. Det var specielt flot mellem "Örnsköldsvik og "Härnösand, som mindede en del om Norge. Jeg valgte i dag at køre en ekstra time p.g.a. det gode vejr og nåede derfor op på 192 km - i alt har jeg kørt 3770 km. Mens eller har dagen i dag igen været plaget af en del omkørsler - der bliver lavet mange nye veje og så har et mærkelig vejsystem, man kan køre på en almindelig landevej, så i udkanten af en by bliver det pludselig uden varsel til en motorvej - så omkring igen for at finde en alternativ vej. Jeg har ca. kørt 15 km ekstra p.g.a. det i dag. Men ellers er jeg stadig på E4. Kl. er 22.15 og nu vil jeg slå mit telt op....

23. Dag
d. 25. maj 2003
Så skete det værst tænkelige - materiellet kunne ikke mere - stellet på cyklen er revnet nede ved kranken. Det startede med at når jeg trådte hård i pedalerne syntes jeg at kæden skrabede på, da jeg så kikkede ned kunne jeg se at der var revner i stellet. Jeg kørte forsigtig videre indtil jeg kom til en tankstation, hvor jeg købte to kraftige spændebånd, som det lykkedes mig at placere sådan de kunne holde sammen på revnen, men er nok nød til at finde en sted hvor man evt. kan svejse det, så det kan holde til jeg kommer hjem - problemet er bare at det er aluminium - det er vist ikke alle steder de kan svejse det. Ellers startede dagen overskyet senere blev det tåget og så kom der regn. Temperaturen er også faldet til 6 gr. Lige nu ligger jeg ca. 300 km nord for Stockholm i en by, der hedder "Hudiksval" og dagen etape kom trods problemer op på 172 km, de sidste 50 km på den defekte cykel, som lige nu ser ud til at holde

24. Dag
d. 26. maj 2003
Min cykel er stadig ikke blevet lavet og jeg har valgt at forsøge cykle de sidste godt 1000 km hjem, med spændebånd til at holde sammen på cyklen. Jeg har dog måtte udskifte det ene spændebånd, da det knækkede - jeg fik chok da det knækkede, jeg troede at cyklen brast sammen under mig - men det er lavet og holder igen fint. Dagen i dag startede med tåge, som dog hurtigt forsvandt og det blev det fineste solskin med en vestlig vind, som tog til i løbet af dagen. Det var også varmt ( ca. 18 gr. ) så det min anden dag i shorts. Mit behov for energi er stadig de samme, som det var i Norges fjelde - jeg tror det går lige op om jeg kæmper mig op af et fjeld, for derefter at kører frihjul nedad eller om jeg, som nu, tramper i pedalerne hele tiden - der går en masse kiks og chokolade til, alligevel synes jeg at mine riben i siden er lige lovlig tydelige, men de skal nok komme på igen, hvis jeg kender Mia ret. Jeg gætter på at jeg har tabt 6 - 7 kg. Dagens etape var på 171 km, så jeg har i alt kørt 4113 km og jeg ligger ved byen "Hammarby" 50 - 60 km vest for "Gävle".

25. Dag
d. 27. maj 2003
Rimelig hård dag - modvind hele dagen og der var også lidt buler på landskabet igen, men det var varmt ( ca. 20 gr. ) så jeg havde shorts på igen - dejligt :-) Da jeg kom til byen "Avestea" blev jeg overhalet af en ung mand, som bremsede sin cykel op på siden af mig for at høre hvad jeg lavede der - han fortalte at det i øjeblikket sneede på Norkkapp - godt jeg ikke er der lige nu. Da jeg spurgte om vej gennem byen (jeg har ikke detaljerede bykort med) sagde han at jeg bare skulle følge ham, så skulle han nok vise mig gennem byen - det var en kanon hjælp. Min cykel holder stadig fint - selvom det knirker noget - jeg efterspænder en gang imellem, så det går nok. Jeg har i dag kørt 161 km og i alt 4274 km og jeg ligger lige nu ved byen "Lindesberg"

26. Dag
d. 28. maj 2003
I dag er jeg blevet overfaldet af tre unge herrer med pistoler - de sprang simpelthen ud mellem nogle buske og tvang mig til at standse. Da de havde grint lidt af mig sprøjtede de mig med deres vandpistoler og løb bort - nogle dejlige knægte på 8 - 10 år :-). Det har igen i dag været kanon vejr, så shorts og t-shirt måtte på fra morgenstunden. Turen har også været god - jeg har kørt 50 km langs den store sø "Vänern" og ligger nu 5 km Syd for byen "Marienstad", i øvrigt kom jeg i dag gennem byen "Karlskoga" hvor Alfred Nobel blev født ( I ved ham med Nobels Fredspris ). Jeg har i dag kørt 181 km og i alt 4455 km og cyklen holder stadig fint. Jeg kan allerede nu sige at jeg forventer at være hjemme her i weekenden, i morgen ved jeg hvilken dag.

Dag 27
d. 29. maj 2003
Der er stadig krudt i knægten, i dag tog jeg turens længste etape, nemlig 211 km og i alt 4666 km. Jeg valgte at udlade de lange pauser og fik i dag ingen middagslur. Grunden hertil er at jeg nu kun har ca. 140 km til Helsingborg, så kan jeg nå færgen plus et stykke ned i Danmark, i morgen. I øjeblikket ligger jeg ca. 50 km Nord for Halmstad og sidder her i shorts (kl. er 22.10) og nyder naturen. Det har igen været en dejlig dag - 20 - 22 gr.

Dag 28
d. 30. maj 2003
Så kom jeg igen til Danmark. Jeg havde mange problemer i Sydsverige - det er utrolig indviklet at finde vej - mange af skiltene viser kun vej ad motorvejene og der er jo ikke ligefrem den vej jeg skal. Jeg var med færgen over, fra Helsingborg, kl. 19.50 og ligger nu i Hellerup under et stort træ ( min sidste overnatning på denne tur ) i morgen kører jeg den sidste etape syd på til Sakskøbing. Jeg skal over i Guldborg ( med båd fordi broen er lukket ) mellem kl. 19.00 og 20.00. Jeg har i dag kørt 181 km og glæder min nu til at komme hjem.

Dag 29
d. 31. maj 2003
Så er jeg hjemme i Sakskøbing efter 5006 km. jeg kørte fra Hellerup i morgees og kørte lige en lille omvej for at besøge min kæreste ( Mia ) i Næstved ( omvej på 20 km ) - fik lige en øl og et par håndmadder - derefter videre mod Lolland - jeg ankom kl. 18.30 til Guldborg, hvor jeg skulle sejles over til Lolland - derfra gik resten af turen til Sakskøbing sammen med nogen familie og venner som stod og ventede på mig i Guldborg. Dagens etape var på 144 km. jeg har hold et gennemsnit på 172,6 km pr dag, som er noget bedre end planlagt ( 150 km pr. dag ) Jeg vil hermed gerne sige tak til alle, som har fulgt mig på turen.



Ja ,det var så den ferie - det er nu meget rart at være hjemme igen , og dejligt endelig at få en hviledag , som er brugt til at få pakket ud , få vasket noget tøj og så selvfølgelig at slappe af, læst nogle gamle aviser, se tv , og gå et par småture.
Turen har været en kæmpestor oplevelse, jeg har aldrig før set en smukkere natur, specielt Norge er fantastisk smuk, det kan slet ikke beskrives, det skal simpelthen opleves.
Alle mennesker jeg har mødt undervejs har været meget venlige og imødekommende, bilisterne har været meget hensynsfulde og mange har hilst, vinket, dyttet i bilhornet og enkelte har kommet med opmuntrende tilråb. Kun en gang oplevede jeg en bilist som havde meget travlt, han speedede hurtigt op, for at komme ind i en rundkørsel lige foran mig, og jeg blev nok en smule skuffet, da jeg så nummerpladen, det var en dansker. Er vi mon mere stresset og har mere travlt end alle andre ?

Nu skal jeg så igen have gang i en almindelig hverdag, arbejde, træne i motionscentret, passe hus og have og naturligvis min kæreste, hun er jo blevet forsømt en smule på det sidste.
Endnu engang 1000 tak , for alle e-mails , og til alle jer som har fulgt mig under min, indtil nu, livs ferie.
Og husk så , som Thomas Mygind så mange gange har sagt:

"FOR DEN SOM BÆRER VILJEN I HJERTET , ER INTET UMULIGT" .