Inden afgang

En lille træningstur fra d.29-31 august 2005

 

 

 

Min cykel pakket og klar, til en lille hygge/træningstur i sensommeren 2005.

En let sovepose i vandtæt overtræk + skiftetøj, ligger i vandtæt bagagesæk på bagagebæger, som er påmonteret sadelpinden og kan klare en vægt på ca. 10 kg.

I styrtasken ligger praktiske ting som værktøj, reservedele til cyklen og lidt madvarer. Ialt på sådan en tur medbringer jeg ca. 5 kg. oppakning.

 

1.dag mandag d.29 august MariboItzehoe ca. 181 km

 

Jeg stod op kl 06.30, nød lidt morgenkaffe og så lidt morgen tv, inden jeg stak af sydover ca kl. 08.00.  Jeg kørte til Rødbyhavn, og tog færgen til Puttgarden. Vejret var supergodt, med sol og varme, men med en frisk vind fra sydvest, og det var selvfølgelig den vej jeg skulle, men ligemeget, det var jo en træningstur, og det viste sig også, at der var rimeligt meget læ af skov og beplantning langs vejene.

Da jeg var tæt på Lutjenburg, punkterede jeg på baghjulet. Det viste sig at dækket havde en lille flænge på ca. 1/2 cm, formentlig fra en skarp sten. Så jeg fik lappet slangen, og kørte ind til centrum af byen, for at købe et nyt dæk. Jeg fandt da også hurtig en cykelforretning,  den havde bare middagslukket mellem kl. 12.00 - 14.30, så der var lige 1 times ventetid, men hvad, vejret var jo super, så jeg sad på en bænk på torvet i Lutjenburg og nød lidt mad og drikke.  Senere på dagen da jeg nåede til Neumunster, kom jeg, uden selv at vide det, ud på en vej jeg ikke måtte køre på, det opdagede jeg først, da jeg blev stoppet af en sur politibetjent, så jeg måtte pænt dreje af, og tage en tur igennem centrum af byen. Ca. 5 km fra Itzehoe var det efterhånden ved at blive mørkt, så jeg fandt en lille lund, hvor jeg kunne overnatte under et stort træ.

 

2.dag tirsdag d. 30 august Itzehoe - Bolderslev ca. 225 km

 

Da det begyndte at lysne, kravlede jeg ud af posen, og kl 06.30 var jeg på cyklen igen. Det var lidt køligt denne morgen, men det blev hurtigt varmere, og igen en solrig dag med næsten ingen vind. Jeg kørte nu mod nordvest og kom igennem byerne Heide, Husum og Niebull, inden jeg sidst på eftermiddagen krydsede grænsen i det sydvestlige hjørne af Jylland ved byen Høyer. Derfra kørte jeg så østpå, og da jeg nåede Møgeltønder, ville jeg lige smutte forbi og hilse på Prins Joakim, men havde jeg vidst, at byen havde så dårlige brostensbelagte veje, som var umulige at cykle på, var jeg sikkert ikke kørt igennem. da jeg nåede til Bolderslev ( ca 10 km sydvest for Åbenrå ) var det ved at være lygtetændingstid, men jeg havde ikke lygter med, så jeg fandt et sted under nogle store buske, hvor jeg kunne overnatte.

 

3.dag onsdag d. 31 august Bolderslev - Maribo ca 160 km

 

Da jeg stod op denne morgen, så det ud som om der ville komme regn vestfra, så jeg kom hurtig på cyklen og kørte østover mod Als, men der kom hurtig huller i skyerne, og det blev igen en varm og solrig dag. Igen idag var jeg på royalt besøg, denne gang Gråsten Slot. Da jeg kom forbi bageren i Nybøl, blev jeg fristet af duften fra bageriet, og måtte ind og købe lidt til den "søde tand". Turen gik videre igennem Sønderborg ud til Fynhav, hvor jeg var så heldig, at der sejlede en færge kun 25 min efter min ankomst. Fra Bøjden henover det sydfynske, ud til Spodsbjerg, gik det med god fart ( somom jeg fik penge for det), det må være på grund af den smukke natur, man glemmer helt, at man sidder på en cykel. Jeg ankom til Spodsbjerg kl. 14.30 og måtte vente 45 min før Færgen sejlede til Tårs. De sidste ca. 40 km til Maribo kørte jeg også med rimelig høj fart, benene var ihvertfald syret godt til da jeg nåede målet på Monradsvej, hvor jeg ankom lige til  spisetid, så det var jo timet.

Alt ialt en super-god trænningstur, med smuk natur og flot sensommervejr.

 

_____________________________________________

 

Træningen på landevejene, fortsætter jeg med, lige så længe vejret tillader det, men samtidig vil jeg begynde vintertræningen i Maribo Roklubs motionscenter.

 

 

                              

 

Løbebånd og motionscykler.

 

                              

 

Maribo Roklubs motionscenter, her træner jeg 3-4 gange om ugen.

 

                              

 

Ergometerroning er en af de bedste måder, at opbygge en rigtig god kondition på, alle muskler bliver trænet samtidig.

 

Her hvor januar måned synger på sidste vers, og jeg har trænet i motionscenteret siden september, er grundformen iorden, nu venter jeg bare på at vejret bliver lidt bedre, så jeg for alvor kan komme igang på landevejene. Som noget nyt i det nye år, er jeg begyndt at svømme et par gange om ugen, det er super-lækkert her i den kolde tid, at hoppe i det varme vand og svømme 2-3 km for bagefter at sidde og drive den af i saunaen en 1/2 times tid, og samtidig er det et godt supplement til træningen i motionscenteret.

 

 

 

                                

 

Her står jeg foran MARIBO CYKLER, og har netop fået min cykel.

 

Til og med uge 16 har jeg kørt har jeg kørt op til 500 km. om ugen. Fra uge 17, hvor jeg startede min orlov, vil jeg øge træningen. så jeg fremover minimum  kører mellem 600 og 800 km om ugen.

Nedenfor kan min træning følges fra uge 17 og frem til afgang d. 11 juni.

 

Uge 17

 

Mandag         71 km.

Tirsdag       159 km.

Onsdag         90 km.

Torsdag      190 km.

Fredag          50 km.

Lørdag          94 km.

Søndag         fridag.

Ialt uge 17   654 km.

 

Uge 18

 

Mandag        162 km.

Tirsdag         101 km.

Onsdag         103 km.

Torsdag        135 km.

Fredag          145 km.

Lørdag             fridag.

Søndag           88 km.

Ialt uge 18   734 km.

 

Uge 19

 

Mandag          70 km.

Tirsdag         152 km.

Onsdag         268 km.

Torsdag          55 km.

Fredag             fridag.

Lørdag          210 km.

Søndag         202 km.

Ialt uge 19   957 km.

 

Uge 20

 

Mandag         260 km.

Tirsdag          223 km.

Onsdag         304 km.

Torsdag         303 km.

Fredag          111 km.

Lørdag            Fridag.

Søndag           Fridag.

Ialt uge 20   1201 km.

 

Uge 21

 

Mandag          60 km.

Tirsdag         101 km.

Onsdag          65 km.

Torsdag          71 km.

 Fredag           70 km.

Lørdag            50 km.

Søndag           Fridag.

Ialt uge21     417 km.

 

Uge 22

 

Mandag         68 km.

Tirsdag        130 km.

Onsdag       310 km.

Torsdag         50 km.

Fredag          Fridag.

Lørdag          Fridag.

Søndag       133 km.

ialt uge 22   691 km.

 

Uge 23

 

Mandag       125 km.

Tirsdag          61 km.

Onsdag          80 km.

Torsdag       120 km.

Fredag          Fridag

Lørdag          Fridag

Søndag afgang Nordkapp

Ialt uge 23    386 km.

 

 

 

TRÆNINGSTUR I DE NORSKE FJELDE.

 

Lørdag d. 13 maj

Maribo - Rønde   210 km.

 

Jeg startede hjemmefra kl. 9.30, vinden kom fra NV, så det var mod- og sidevind hele vejen til Sj.Odde, men det var en svag til jævn vind, så det var ikke så slemt. Ankom til Odden ca. kl. 18,30 og skulle med færgen kl 19,00. Kørte ca. 25 km i Jylland, inden jeg fandt et sted mellem træer og buske, hoor slog teltet op for natten. En god start på turen, med godt vejr.

 

Søndag d. 14 maj

Rønde - Mosby  202 km

Ialt 412 km.

 

Jeg stod op kl. 4,30 pakkede sammen, og var på cyklen kl. 5,00 kørte igennem Rønde, hvor der stadig var gang i "nattelivet". Da jeg ankom til Randers, spiste jeg morgenmad og drak et par kopper kaffe på en tankstation. Det blæste meget idag, 8-10 m/sec, og igen var vinden i NV, så det var mod- sidevind hele vejen til Hirtshals. Ankom til færgen 1 time før afgang, som var kl. 17,30. På færgen fik jeg et varmt måltid mad og masser af cola. Færgen gyngede meget,  jeg mærkede hurtigt, at jeg ikke er særlig søstærk, så det var bare om at finde mit sæde, hvor jeg sad og blundede resten af overfarten. Ankom til Norge og kørte ca.25 km. nordpå, inden det var tid til at hoppe i posen.

 

 

Setesdalen

 

 

Mandag d. 15 maj

Mosby - Haukelifjell 260 km

Ialt 672 km.

 

 

Da jeg vågnede omkring kl. 5,00, kunne jeg godt mærke, at det ikke var særlig varmt, og da jeg åbnede teltet, så jeg til min store overraskelse, at alt var hvidt af frost, så det var hurtig i tøjet og afsted. Men efterhånden som solen kom højere på himlen, blev det en varm og solrig dag. Jeg kørte idag igennem Setesdalen, som er noget af det smukkeste natur jeg har oplevet, det kan ikke beskrives, det skal simpelthen opleves. Der var også knapt så spændende oplevelser, på et tidspunkt skulle jeg igennem en tunnel, som var 5-6 km lang, på flere strækninger på op til ca. 500 m var der overhovedet intet lys. Jeg havde kun små cykellygter med, som ikke lyste særlig meget,så flere gange måtte jeg af cyklen og trække, fordi jeg intet kunne se. Jeg overnattede på Haukelifjellet ca 1000 m.o.h.

 

 

Her tager jeg en lille pause og nyder udsigten inden det igen går opad.

 

Tirsdag d. 16 maj

Haukelifjellet - Geilo 223 km.

Ialt 895 km.

 

Igen i nat var det meget koldt, omkring frysepunktet, min juice i drikkedunken var lidt grødagtig, så jeg måtte skrue proppen af, for at drikke det. Dagen startede med flere op op- og nedkørsler, så da jeg ankom til Odda, som ligger for enden af Sørfjorden, var det tid til at indtage lidt forplejning. Turen fra Odda til Eidfjord langs Sørfjorden, var utrolig smuk, solen skinnede fra en skyfri himmel, så humøret var helt i top. Fra Eidfjord frem til Geilo kom turens store udfordrimg. De første 22 km gik det stort set opad hele tiden, med stigninger på 8 %, der var masser af tunneller hvor jeg ikke måtte cykle, så det var ad gamle veje udenom, men da det mange steder næsten var umuligt at cykle p.g.a. nedfaldne sten og grene, besluttede jeg fremover at kører igennem tunnellerne, selvom jeg ikke måtte. På toppen af fjellet, ca 1250 m.o.h. var alt dækket af sne, kun vejen var ryddet. Omkring Geilo, ved et skisportssted, fandt jeg et skur, hvori jeg overnattede.

 

 

På toppen af fjelllet mellem Eidfjord og Geilo ca. 1250 m.o.h.

 

 

Onsdag d. 17 maj

Geilo - Vrådal 304 km.

Ialt 1199 km.

 

Denne morgen vågnede jeg op til snevejr, så der kom lige et ekstra lag tøj på, inden jeg startede dagen med flere op- og nedkørsler på op til 10 %, efterfulgt af et forholdsvis fladt stykke ned til Kongsberg. Jeg sluttede dagen med en kraftig stigning, med ca 20 hårnålesving, inden jeg efter mørkets frembrud ankom til Vrådal. Snevejeret i morges, var slået over i regn, resten af dagen, så selvom jeg havde regntøj på, var jeg næsten gennemblødt, så hurtig fik jeg tørt tøj på, og hoppede i soveposen.

 

 

Snevejr ved Geilo.

 

Torsdag d. 18 maj

Vrådal - Randers 303 km.

Ialt 1502 km.

 

Jeg startede tidligt denne morgen, jeg skulle nå færgen fra Kristiansand kl. 12,00 og havde ca. 150 km dertil, så det var stadig mørkt da jeg kravlede ud af posen, og drog afsted, stadig i regnvejr. Vejen til færgen, var forholdsvis flad, kun små "bakker" skulle bestiges. Ved ankomsten til Kristiansand, blev jeg ledt af en masse cykelstier igennem byen, og på et tidspunkt var jeg lidt usikker på vejen og måtte spørge om vej. Den første jeg spurgte, var formentlig indvandre, hun forstod hverken dansk eller engelsk, derefter spurgte jeg 2 unge mænd, de var heller ikke Nordmænd, dog engelsktalende, men kendte ikke byen. Først 3. gang lykkedes det at finde et norsk par, som kunne guide mig ned til færgen, hvor jeg ankom 10 min. før afgang, så der var i sidste øjeblik. På færgen til Danmark, fik jeg hurtig noget indenbords, og så var der ellers dømt hvile resten af overfarten. Fra Hirtshals til Randers foregik det i modvind, Så da jeg slog lejr for natten, under et halvtag i et industrikvarter, var jeg da også meget træt.

 

 

Sørfjorden.

 

Fredag d. 18 maj

Randers - Maribo 111 km

Ialt 1613 km.

 

 

Jeg havde besluttet at ændre turen lidt idag. Så istedet for Ebeltoft - Odden, kørte jeg ind til Århus, for at tage færgen til Kalundborg, og det var heldigt, færgeselskabet havde 40 års fødselsdag, så jeg kunne købe den helt store morgenbuffet for kun 40 kr. Jeg spiste så jeg var ved at revne, og derefter var der tid til knapt 2 timers hvile. Fra Kalundborg gik det så videre mod Lolland. Da jeg var i Slagelse besluttede jeg at slutte turen i Næstved, her arbejder Mia, så cyklen blev hængt bagpå bilen, og vi kørte sammen hjem til Maribo. P.g.a den lidt tidligere hjemkomst, slap jeg så ikke for at deltage i en familie-børnefødselsdag om aftenen, det var nu også meget hyggeligt, selvom jeg var meget træt.

 

Ialt en supergod træningstur, med mange udfordringer i de norske fjelde, vejret kom dog lidt bag på mig, jeg havde ikke regnet med at det var så koldt, og at der lå så meget sne i fjeldene, men det var kun en udfordring mere. Nu tager jeg lige en fridag eller 2, inden jeg igen klør på med træningen, så jeg om 3 uger er 100% klar til rekordforsøget.

 

Jeg skal lige her til sidst tilføje, at hele turen blev gennemført uden nogen problemer med cyklen overhovedet, ej heller nogen punkteringer.